Yrittäjät mukaan kunnan hankintoihin jo suunnitteluvaiheessa
Kunnan hankinnat ovat merkittävä tulonlähde monelle yrittäjälle. Kunnassamme vallitsee yhteisymmärrys siitä, että kunnan rahoja pitää käyttää yhä enemmän paikallisiin tuotteisiin ja palveluihin niin, että sijoitettu euro kiertäisi takaisin kuntalaisten käyttöön. Keskustelu on pyörinyt pääosin sen ympärillä, miten tarjouspyyntöihin voidaan sisällyttää erilaisia kriteerejä, joilla hankintoja voi ohjata enemmän lähituotteisiin ja -palveluihin.
Hankintastrategia helpottaisi tarjousten jättämistä paikallisille yrittäjille. Kunnan tulee vetää hankintastrategiassaan linjaukset sille, mitä palveluita tai tuotteita kunta aikoo ostaa yksityiseltä sektorilta. Kirkkonummen kunnalla täytyy olla selkeät sävelet sille, mitä tuotetaan itse, mitä täydennetään yritysten palveluilla sekä tuotteilla ja mitä ostetaan kokonaan ulkoa. Jos joku miettii yrityksen laajentamista uusiin tuotteisiin tai uudelle toimialalle, on hyvä tietää, voiko kunnasta saada asiakkaan.
Hankintastrategiassa tulee linjata tarkkaan seuraavien vuosien hankintojen määrällisiä ja laadullisia suuntaviivoja. Jos kunta ilmoittaa hankkivansa viiden vuoden päästä vain hiilineutraaleja ja sosiaalisesti vastuullisia tuotteita, yrittäjille syntyy tahtotila myös kehittää ja tarjota näitä tuotteita kunnalle. Jos kunta ilmoittaa hankkivansa kertakäyttötuotteita vain suurissa erissä, pieniä eriä tuottavan pienyrittäjän ei tarvitse seurata tarjouspyyntöjä, koska hän tietää, että sopivia eriä tuskin on tulossa.
Strategia siirtyy toimintaan vain aktiivisen viestinnän kautta. Yrittäjien asiointitaakka on jo nyt riittävän raskas, joten peräänkuulutan kunnan roolia keskustelujen avaajana. Kirkkonummen tulee viestiä yrittäjille enemmän kaupunkisuunnittelusta, kaavoituksesta, tulevista hankkeista ja hankintastrategiasta. Osallistamalla paikallisia yrittäjiä monelta toimialalta saadaan parempi lopputulos kuin tekemällä yksittäisiä päätöksiä suljettujen ovien takana.